BMW Motorrad maakte geen loze beloften toen ze beweerden "Het volgende niveau van de GS" te brengen. Met de R 1300 GS heeft het bedrijf uit München een waar spektakel aan innovaties ontketend: een volledig nieuwe boxermotor, een nieuw frame en uitgebreide herzieningen aan de telelever en paralever systemen.
De Nieuwe Boxermotor maakt zijn debuut in de R 1300 GS:
Openhartoperaties worden als zeer riskant beschouwd. En toch heeft BMW opnieuw het hart van de R-serie, de boxermotor, onder handen genomen en deze gebracht naar de allernieuwste technische standaard. De nieuwe boxermotor maakt zijn debuut in de R 1300 GS.
Maar wat is er nieuw aan de 1300-boxer? Bijna alles. Laten we beginnen met wat niet is veranderd. In tegenstelling tot enkele speculaties heeft BMW de boxermotor niet volledig omgebouwd naar waterkoeling, maar heeft het de bewezen precisiekoeling behouden. Dit betekent dat alleen thermisch sterk belaste onderdelen zoals de cilinderkoppen of delen van de cilinders koelvloeistof hebben stromen.
Net als bij het vorige model vindt de gasuitwisseling van de boxermotor verticaal plaats, van boven naar beneden, wat zorgt voor optimale vulling.
Picture ©BMW Motorrad
ShiftCam met verschoven timingkettingassen:
Onder de bekende technologieën valt ook de variabele klepbediening ShiftCam die werd geïntroduceerd voor het modeljaar 2019 - maar nu wordt het pas echt interessant. Om de verschuiving van de twee cilinders te minimaliseren, heeft BMW een truc toegepast. Aan de rechterkant bevindt de timingkettingas zich vóór de cilinder, terwijl deze aan de linkerkant zich achter de cilinder bevindt. De resterende verschuiving in de lengterichting van het voertuig, veroorzaakt door de krukpen, is nauwelijks zichtbaar.
De nieuwe Boxer levert 145 pk uit 1.300 kubieke centimeter:
Het slagvolume van de nieuwste BMW-boxermotor bedraagt precies 1.300 kubieke centimeter. Met dit volume levert de motor 145 pk bij 7.750 tpm, en het maximale koppel van 149 Newtonmeter is beschikbaar bij 6.500 tpm. Dit maakt de 1300-boxer negen pk krachtiger dan zijn voorganger. De toename in koppel is zes Newtonmeter, maar om dit te ervaren moet de Twin 250 tpm hoger draaien.
De 1300-boxer heeft de versnellingsbak onder de motor:
De meest ingrijpende innovatie van de 1300-boxer heeft echter betrekking op de plaatsing van de versnellingsbak. In plaats van achter de motor te zitten, bevindt de versnellingsbak zich nu eronder. Vanuit het oogpunt van BMW zijn hiervoor goede redenen: de eenheid wordt compacter, wat de centralisatie van de massa ten goede komt, en de aandrijfeenheid is ook lichter dankzij kortere transmissieassen.
Elektronische assistentiesystemen voor meer veiligheid:
Zelfs in zijn standaardconfiguratie is de R 1300 GS royaal uitgerust met elektronische assistentiesystemen. Zo zijn de engine drag torque control (MSR), dynamische remassistentie (DBC), hellingstartassistentie (HSC) en dynamische tractiecontrole (DTC) beschikbaar voor de rijder zonder extra kosten.
Picture ©BMW Motorrad
Vier rijmodi als standaard voor de R 1300 GS:
De standaarduitrusting van de R 1300 GS omvat de Enduro-rijmodus, die eerder alleen als een optionele extra verkrijgbaar was. Deze modus maakt het mogelijk om het achterwiel te blokkeren, zelfs wanneer het ABS is geactiveerd. Naast deze modus, die vooral interessant is voor avontuurlijke rijders, heeft de R 1300 GS ook de rijmodi Road, Rain en Eco. Onder de noemer "Riding Modes Pro" kunnen extra opties worden aangeschaft om de prestatiekenmerken en de regelintensiteit van het antiblokkeersysteem en de tractiecontrole aan te passen.
Integrale rem met Brembo-onderdelen:
Zoals eerder vermeld, heeft de keuze van de rijmodi niet alleen invloed op het koppel, maar ook op de manier waarop het ABS werkt. De R 1300 GS wordt geleverd met de volledig-integrale ABS Pro als standaard. De integrale functie zorgt ervoor dat de voor- en achterremmen tegelijkertijd worden geactiveerd wanneer de handrem wordt bediend. De voetremhendel werkt nu ook op de voor- en achterremmen. Aan het voorwiel grijpen twee nieuwe radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen van Brembo de twee schijven.
Plaatstalen hoofdframe als ruggengraat van de R 1300 GS:
De drang naar innovatie van de ingenieurs in München is verre van uitgeput door de eerder genoemde vernieuwingen. Sinds de R 1200 GS wordt het uiterlijk van de boxermotor GS gekenmerkt door een roosterframe van stalen buizen. Niet zo met de R 1300 GS. De fijne constructie heeft plaatsgemaakt voor een structuur van gelaste geperste plaatwerkonderdelen. BMW beweert dat deze oplossing compacter, lichter en stijver is. Zelfs het vertrouwde achterframe heeft moeten wijken voor een compact onderdeel van gegoten aluminium.
Alles Evo: Paralever en Telelever:
Het wielophangsysteem van de BMW R 1300 GS is grondig verbeterd. Om dit duidelijk te maken, dragen beide systemen nu het achtervoegsel "Evo". Maar wat betekent dat precies? De cardanas is uitgerust met grotere universele gewrichten en een kleinere afbuighoek vermindert de ongelijkheid in de rotatietransmissie die typisch is voor cardanasgewrichten. Voor gemakkelijker installatie en verwijder