Einde aan het Gewiebel van de Instabiele Cockpitsteun van de Tenere 700

Op hobbelige wegen heeft de cockpit van de Tenere 700 de neiging om flink te trillen - vooral als er een navigatieapparaat geïnstalleerd is dat zwaarder is zoals de Carpe Iter.

De reden hiervoor zijn de stutten gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof die de aluminium staaf vasthouden en nauwelijks torsiestijfheid hebben. Deze zijn met name instabiel op de hoogte punt waardoor het systeem dat gemonteerd is aan de aluminium staaf enorm trilt.

Dit is precies waar de cockpit-stabilisator in het spel komt door de instabiliteit te verminderen. Dit wordt bereikt door het stabiele plastic deel (waaraan ook de snelheidsmeterunit is geschroefd) aan de cockpitstut te verbinden en daardoor te verstevigen.

  1. De trillingen van de snelheidsmeter en koplamp worden ook verminderd.
  2. Geschikt voor Yamaha Tenere 700, bouwjaar 2019-2022.
  3. De stabilisator past NIET op de Yamaha Tenere 700 World Raid (aangepaste snelheidsmeterunit).

Het moet worden opgemerkt dat de hoek van de GPS-houder niet vrij kan worden gekozen wanneer de stabilisator is geïnstalleerd, maar parallel aan de snelheidsmeterunit moet worden ingesteld. Afhankelijk van het geïnstalleerde navigatieapparaat kan het gedeeltelijk de snelheidsmeter bedekken of raken. Daarom raden we bij het installeren van de stabilisator een adapter plaat te gebruiken om de Carpe Iter of ander systeem hoger te plaatsen.

De montage is zoals gewoonlijk eenvoudig:

  • 2 stuks M6x14 pan-kopschroeven verbinden de navigatiehouder en de stabilisator.

  • 2 stuks M6x20 pan-kopschroeven vervangen de originele schroeven waarmee de snelheidsmeterunit is bevestigd en verbinden het onderste plastic deel, de stabilisator en de snelheidsmeter

Carpe iterCarpe iter kitStabilizerTenere 700